FORUM VOGELS VAN GELDERLAND
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Mogelijk Bastaardarend in de Ooijpolder op 25 oktober

2 plaatsers

Ga naar beneden

Mogelijk Bastaardarend in de Ooijpolder op 25 oktober Empty Mogelijk Bastaardarend in de Ooijpolder op 25 oktober

Bericht  Remco Wester do okt 30, 2008 4:52 pm

Op 25 oktober werd 's ochtends door Minne Feenstra over zijn huis op de stuwwal van Nijmegen een 'arendachtige' opgemerkt. Helaas vloog de vogel van hem af. De omschrijving is wat mager, er werd gesproken over 'Zee-' of 'Bastaard/Schreeuwarend'.

Zijn verhaal:

Vanmorgen om 8.35 uur zag ik vanaf de toren van de Refter een grote donkere Arend in NW-richting langs Persingen vliegen. De vogel kwam van de stuwwal ergens bij Beek en vloog, achtervolgd door een meute Kauwtjes, ten zuiden van het kerkje van Persingen langs. Hij ging steeds lager vliegen waarna hij helaas oploste in de grondmist
(daarboven perfect helder zicht met zon). Als je de lijn doortrekt kom je ergens bij de Oude Waal/Groenlanden uit.

Kon het beest met kijker en telescoop even volgen. Keek tegen zijkant aan, later schuin van achteren. Deed denken aan Zeearend, leek echter een langere staart te hebben: helaas net niet goed genoeg te zien. Waarvan ik absoluut zeker ben is dat de vleugels in glijvlucht steeds duidelijk omlaag gehouden werden, bol, met duidelijk omhooggekrulde vleugeltop/vingertoppen!

De Kauwtjes waren maar kleintjes, vergeleken met dit beest. Meer kan ik er helaas niet van maken, en tijd om te posten bij de Groenlanden (toren Paardenwei!) heb ik vandaag jammer genoeg niet. Ik geloof het zelf bijna niet (twee week geleden op Terschelling een zekere Bastaard-/Schreeuwarend gezien...) maar de uitgesproken bolle, naar beneden gehouden vleugels (en de indruk van een wat langere staart dan Zeearend) doen me weer aan dit illustere duo denken. Maar ja, de statistische kans dat je dit nog eens overkomt zou toch nihil moeten zijn???!!! Overigens; Zeearend niet uit kunnen sluiten (maar vleugelstand toch wel on-Zeearendachtig...)

Ik zou het erg leuk vinden als dit beest vandaag teruggevonden wordt! Ooit hebben we in het ooibos bij Itteren/Borgharen een Bastaardarend zien vertrekken, die daar de nacht had doorgebracht. De weersomstandigheden waren toen ongeveer dezelfde als vandaag. Het beest vertrok toen om 11.30 uur.

Zoekacties rond de middag en later op de dag leverden helaas niets op

groets,

Remco
avatar
Remco Wester

Aantal berichten : 2
Leeftijd : 50
Registration date : 30-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Mogelijk Bastaardarend in de Ooijpolder op 25 oktober Empty Re: Mogelijk Bastaardarend in de Ooijpolder op 25 oktober

Bericht  Maarten Kaales vr okt 31, 2008 12:17 pm

Oftewel, er is een arend gezien maar niet duidelijk om welke soort het gaat. Zo heb ik jaren geleden bij Polsmaten aan het Veluwemeer een donkere arend gezien die mij aan Bastaard of Schreeuw deed denken. Een dag later werd een Bastaard in de Oostvaardersplassen ontdekt. Tja, heel vervelend maar ook daar schiet je niets mee op. Overigens is bij dergelijke waarnemingen wel van belang dat je met zo veel mogelijk mensen in actie komt om de vogel alsnog op naam te brengen. En de waarneming van Minne ziet er spannend uit, helaas bleek de vogel onvindbaar.
Maarten Kaales
Maarten Kaales
Admin

Aantal berichten : 11
Leeftijd : 51
Registration date : 28-10-08

http://dutchbirder.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum